Dagens ridpass!

Silver gick väldigt bra idag. Jag försökte så smått samla honom i galoppen utan att han tappade formen och bara "krökte" med nacken. I början var det svårt att känna av honom eftersom jag inte ridit honom så samlad (i galoppen) på väldigt väldigt länge. Han ska ju ridas lång och låg för att stärka ryggen. Men idag kände jag att vi skulle testa att samla lite.
Han var lite svår i början och han blev väldigt stark pga att han tycker det är jobbigt. Men jag la små volter hela tiden och försökte få honom koncentrera sig på annat så att han inte sprang i väg. Han bar sig riktigt bra om vart annat och ibland tappade han bort sig själv lite och blev i otakt, försökte smita lite från arbetet etc. Men han kämpade på jättebra och jag kan inget annat säga än att jag är supernöjd med honom! :)
När han hade galopperat fram sig så samlade jag honom ytterligare och han skötte sig lika bra där. Ju mer samlad han är desto mer kontroll känns det som att jag har. När han inte var lika stark längre och började arbeta ordentligt så övade vi på galoppombyten från små volter. Han tar inte helt rena galoppombyten då jag jobbar honom lång-låg eftersom han inte har så bra kroppskontroll då. Om ni förstår hur jag menar, haha!
Men vi fick till ca 5-6 st helt rena av kanske 8-9 st och det kändes jättebra! Så efter ett klockrent byte så travade jag av honom - lång-låg - och sedan skrittade jag av honom en sväng ute på hårt underlag.
Lång beskrivning av dagens ridpass, men det var bara för att han var så otroligt duktig! :)
I morgon blir det riktig hoppning, ska bli kul!

Kommentarer
Postat av: Hanna

fin blogg :)

2011-09-03 @ 22:17:39
URL: http://dailyhorses.blogg.se/
Postat av: Emma

Det är grymt snyggt med tjock nosgrimma! Gillar't ;)

Jättefin häst är det också! =)

2011-09-04 @ 17:35:20
URL: http://ponnykex.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0