Games

Eftersom det var himlans halt från regnet + leran så tränade jag Sillen från marken idag. Vi gjorde några games för det mesta. Började med friendly game, och han tyckte inte om det riktigt i början. Han gick gärna lite åt sidan, vred och vände på sig lite osv, men jag lät honom göra det tills han "lugnat" sig. I slutet var det inga problem alls, jag hade sticken i ansiktet och han stod bara helt stilla.
Efter friendly gjorde vi porcupine och han förstod klockrent, så jag övergick till driving och det gick minst lika bra. Det är så kul när han förstår och han vill verkligen jobba hela tiden. Det går allra bäst utan sticken. Jag tror att han tror att det är något som skall få honom öka tempot (liknar ju ett dressyrspö/longeringsspö) och det är nog därför han går iväg lite när jag har den. Det skall vi öva bort, det gick ju galant i slutet i friendly på bara ett pass :)
Jag testade också sideways game och i början missförstod han mig lite och trodde jag menade circling, jag visade ungefär samma signaler som när man skickar ut honom i circling. Dumma mig, men senare kom jag på ett annat sätt att visa honom. Först tryckte jag lite på bogen när jag stog brevid och tog handen i luften mot hans bak och då flyttade han direkt. I slutet av passet hade vi ingen fysisk kontakt alls utan jag bara visade med händerna i luften och han flyttade sig direkt. Han vill verkligen göra mig till lags hela tiden och han blir så besviken och förvirrad när jag visar fel/dubbla signaler eller när han inte förstår. Men det gick jättebra hela passet.
Tränade Idomin också, vi trickade och tränade med slangen och jag kunde dra den runt hela hans kropp, ha den i ansiktet, slänga den över kroppen/halsen/huvudet/benen och han gick över den, höll den i munnen osv. Han är alltså inte rädd för den längre. Jag trodde det skulle ta evigheter men det tog ungefär 10 minuter max. Sedan gick vi upp på gården och satt utanför trappan och tittade på Ozzie lite, haha.
Freja vilade.
Förlåt för långt inlägg!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0