Dagens upptäcks-ridpass

Silver vad jättefin idag! Värmde upp och lösgjorde honom genom att skritta i en åtta i säkert 20-30 minuter, bytte håll ofta och började så smått göra halvhalter, ställa lite osv. Fokuserade väldigt mycket på att få honom under sig och samtidigt hålla takten, det blir mycket enklare att "känna av honom" om det hela tiden är samma takt. Fick driva honom väldigt mycket så att han låg kvar på samma. När han var riktigt lösgjord och avslappnad började jag forma honom lite (både på åttan, volter och fyrkanten). Jag använde knappt tyglarna någon gång, han var såpass balanserad och mjuk att jag höll kvar honom i formen med bara skänkeln och framåtdriv. Det är så himla skönt när han är så stadig att jag inte änns behöver hålla i tyglarna. Så därför fick tyglarna hänga en hel del och det uppskattades av båda mig och Silver! :)

Det var nästan samma sak i traven, han höll formen genom att forma sig runt och känna av min skänkel. Ibland fick man ta lite i honom för att han ökade takten och glömde av formen. Men så fort man visade honom tillbaka så rättade han till sig igen. Jag hade önskat mer undertramp i traven men det skall vi jobba mer på i morgon.
Jag hittar fler och fler knappar varje dag och idag hittade jag ytterligare några. Jag har ju allt som oftast sagt att jag vill ha mer stöd i tygeln av honom. Men idag märkte jag att han är en sån häst som inte behöver stöd hela tiden , utan när han väl bär upp sig så bär han upp sig riktigt utomordentligt och jag kan bara fortsätta arbeta honom med skänkeln. Han går mycket bättre om man har lösa tyglar (och ibland yyytterst lite kontakt för att han skall ställas lite och ibland "vakna till" t.ex) än om man sitter och håller inne honom. Han tycker nog det är lite irriterande att det är någon som hela tiden håller om honom med bettet liksom. Om man hela tiden har honom i handen (med eftergifter) så tappar han benen och formen. Låter jag honom gå med tyglar som inte är spända, men som är lite längre, så håller han kvar och arbetar vid samma ställe så att säga.. Såklart måste jag ju snappa upp honom om jag skall halvhalta (haha) eller samla honom.
Ja, varje dag upptäcker man något nytt! Och det är så roligt att hitta nya 'saker' på Silver, när man innan har jobbat åt andra hållet om ni förstår vad jag menar. Jag har trott att han SKA och VILL ta stöd i handen, men inte kan. Idag märkte jag ju att det var helt tvärt om.
Blogg.se vill inte ladda upp bilder åt mig..!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0