Åsiktsinlägg; svår häst - något att skryta om?

En sak som jag länge funderat över är ryttare som nästan skryter om att de har svåra hästar. Till exempel: "Ah, hon stegrade typ några gånger och skenade, men hon är ju sån ;)". Visst, ärlig skall man vara men alltså.. Hallå? Vill folk skryta om sådant? Jag hade tyckt att det skulle vara ett jobbigt och pinsamt problem om jag har en så ouppfostrad häst som sliter sig, stegrar bl.a. Och jag hade verkligen inte skrivit det på bloggen/facebook/dayviews!
Det kanske bara är jag, jag vet inte men det känns som om folk vill bevisa att de är duktiga hästmänniskor/ryttare om de har en häst som är ouppfostrad eller svår på något annat vis, de vill liksom bevisa att de kan hantera det. Det är visserligen bra, men jag tycker ändå inte det är något att skryta om.
Och jag tycker det är ännu värre när folk skriver att "Hon (hästen) är dum som gör så", "Hon är så jobbig och det är något fel på henne" osv. Förstår ni vad jag menar? Oftast gör ju hästen något "dumt" av en anledning. Så om man skriver att sin häst är jobbig, så är det ju tekniskt sätt ryttaren/människan
det är fel på.
Det är skillnad på att be hästen stegra än att den gör det pga smärta/ouppfostran.
Jag säger inte att alla måste ha en perfekt häst som alltid lyssnar, men jag tycker ändå det känns fel att man skryter om sin "svåra häst", om jag hade haft en svår häst så skulle jag hållt tyst om det. För det är inte något jag skulle vara stolt över. Jag tycker det är roligt med utmaningar på rätt sätt. Jag vill ha utmaningar som t.ex att lära min häst något. Inte utmaningar som att försöka få den tam och uppfostrad för att den sliter sig/stegrar mot dig/med dig etc.


Kommentarer
Postat av: Victoria

Fin blogg! :)

2011-07-14 @ 22:46:00
URL: http://evvm.blogg.se/
Postat av: natalie

snygg header =)

2011-07-14 @ 22:52:07
URL: http://hastochponnyryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0