Åsiktsinlägg: Lösdrift - ja eller nej/bra eller dåligt?

Ta inte åt er om ni har hästarna på lösdrift, detta är vad JAG tycker, och ni får ju göra precis som ni vill med era hästar!
Folk säger att det är naturligt för hästen, att den mår bäst av det, det är det bästa man kan göra för hästen, att ha den på lösdrift. Det kanske är det mest "naturliga" för hästen, men tänker inte folk som har sina hästar på lösdrift att det är större risk för skador?
Om hästen ALDRIG någonsin får komma in och torka upp ordentligt, inte bara ha en ligghall, utan stå inne och torka upp ordentligt, självklart att hästen har större risk att bli sjuk/skadad. Om den står i lera/fukt hela dagarna, dygnen, året om, hovarna blir fuktiga, instängda och det är större risk att de blir "svampiga". Dvs hovröta/hovkräfta. Många säger att hovarna lättare får hovröta/hovkräfta av att gå ute dygnet runt året om, just därför att de ALDRIG får komma in och torka upp hovarna helt och hållet.
Jag tror också att folk som har hästen på lösdrift kan "halka efter" med hanteringen och omsorgen av hästen. Den går ju ute och då behöver man ju inte ta ut den, mocka varje dag, ta in den osv. Har man hästen i box/spilta är det ett dagligt behov att ta ut hästen och ta in den, det är sånt som måste göras helt enkelt. Det är ingenting man kan säga "äh jag tar ut hästen i morgon.." Eller hur? Det känns ofräscht att ha den i lösdrift eftersom man inte behöver mocka varje dag, hur vet du då att hästen inte sover i sin egna avföring?
Och om man har lösdrift tror jag också att det är enklare att "köpa på sig" fler hästar. Då behöver ju inte varje häst en box, utan den kan ju gå tillsammans med de andra i lösdriften. Jag har sett många som har lösdrift (och även KÄNNER många som har det), och de personerna har fler hästar än de som har stall med boxplatser.
För övrigt tycker jag bara att lösdrift känns jätteslarvigt. Det är verkligen så jag tycker. Jag tycker att det känns som om man inte har råd/ork att skaffa box till hästen, så den får stå ute under tak helt enkelt.
Jag tror också, och har märkt, att hästar som jag träffat som står på lösdrift är lite vilda av sig. De leds ju inte varje dag in och ut från boxen, har inte lärt sig respektera människan på det sättet som en 'box-häst' har. OM de leds varje dag så leds ju ändå en box-häst oftare, med tanke på att den måste ut och in från box och från hagen. De som jag träffat är ofta påflugna, trycker sig mot människor och "ser" inte människan helt enkelt, de är lite naffsiga och respekterar inte människor. Vilket jag tycker är oacceptabelt, även om vi ska respektera hästen så tycker jag att hästen även skall respektera oss!
Själv skulle jag aldrig ha mina hästar på lösdrift, oavsett hur naturligt det än är. Det är inte för att vara elak mot mina hästar, de är vana vid att få komma in och skulle bli riktigt förvånade av att stå ute även på hösten/vintern/halva våren.
Även för säkerheten. Vem vet vad som kan hända hästarna mitt i natten? Det kan vara människor som gör något eller hästarna som fastnar, har halkat eller annat. Det är större chans att man får reda på att hästen halkar på dagen än natten, då det är fler personer som kollar till hästarna eller går förbi haken etc.
Till den slutliga frågan som är min 'poäng med inlägget'.
Om hästen fick välja; Tror du att hästen skulle välja att sova inne i en box, torka och vila upp sig eller ligga ute och sova i en ligghall? Hmm.. Jag tror på det förstnämnda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0