Tips till er med skimmlar!

Jag med min vackra lilla skimmelfärgade sagoponny önskar ibland att han inte just var det - skimmel!
Han får lätt kissfläckar om han står inne över natten, annars får han lerfläckar som man måste duscha bort.
Det finns ett medel som gör skimmlar vita, fläckarna försvinner när man sprayar/kletar på det. Men jag som är så mycket emot miljöförstöring osv vill hellre använda mig av något som inte bidrar till sämre mijlö. Därför har jag ett tips och det är potatismjöl! Jag vet, det låter jätteknepigt, men det fungerar verkligen! Speciellt till svansen som är lite gul längst ner.
Prickarna.
Såhär gör jag och det funkar utmärkt:
1. Fukta på fläcken/svansen (viktigt att det inte är blött, utan bara lite fukt. Ett tips är att använda en sprayflaska med vatten och spruta ½ meter ifrån fläcken).
2. Gnid in med potatismjöl.
3. Låt det torka.
4. Borsta av.
5. Klart!
Om det inte försvinner kan man göra samma process flera gånger, men det brukar funka första för mig och Silver :) Dock är ju Silver lite smått rödskimmel nu på sommaren och han har röda fläckar mest vid bogen och då ser det bara konstigt ut om man tar potatismjöl på, haha.

Kommentarer
Postat av: Sara

Vad fina och söta hästar du har :)

2011-08-03 @ 11:15:01
URL: http://fotoryttarnas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0