Dagens ridpass

Idag red jag Silver för första gången på en vecka (han har ju stått pga tappad sko). Red också dessutom med bett, det tredelade. Jag har inte ridit honom på bett på väldigt länge. Man märker att han är så rädd om sin mun, för jag behöver inte änns ta i tygeln och han gapar, utan att jag gör något. Hans mun är helt förstörd sen förra ägaren red honom på pelham (bland annat). Nu när han har fått gå på hackamore och utan träns över huvudtaget så blir han också överkänslig eftersom han vant sig av med att ha bett i munnen. Men jaja, så är det. Idioter som änns vågar stoppa in ett sånt bett i hästens mun. Usch vad arg jag blir på sånt. Borde inte få finnas!
________________________________________________________________
I början var han jättejobbig och jag galopperade av honom i en himla EVIGHET för att han skulle kunna koncentrera sig. Tror ni att det funkade? Nej, verkligen inte. Jag fick sitta och nöta och nöta och nöta på skänkelvikningar, bak/framdelsvändningar och volter för att han skulle lossna och komma igång lite. Efter en GROVT irriterad Ida och avsprungen Silver så släppte det och han blev sundtals fin i slutet. Men jag var så irriterad. Och det gör inte saken bättre av att jag blir ännu mer irrterad när jag kollar på bilderna och ser hur äckligt omusklad och (rent utsagt) ful han är för tillfället.
Jag ska rida så mycket markarbete och dressyr nu för att han ska få upp musklerna igen. Han tappar muskler fort och det går faktiskt inte att träna upp muskler på samma sätt i halsring som det är med sadel/träns. Det är enklare att rida i form och arbeta på riktigt när man har utrustning. Så vi lägger NH-ridningen på hyllan ett tag, för nu ska han få muskler!
Ni får faktiskt inga bilder från idag, för han såg hemsk ut (mamma fotade/filmade i början). Känner att jag inte vill dela med mig av bilder där man bara ser en smal Silver utan muskler någonstans. Förut tänkte jag: Vart tog nacken vägen? Den är verkligen borta. Jag blir så arg på mig själv! Och vädret också dessutom, jäkla skitvinter!

Nej jag ska nog sova snart, är trött och irriterad som ni kanske märker.

Här är en bild från när jag precis hade fått honom. Detta är första ridpasset här hemma.
Ful man, haha! Nu har han en betydligt längre och ännu längre ska den bli :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0