Fototips no.1

Jag tänkte ge er lite fototips när jag fått inspiration och tid till det. Då kommer jag skriva det här och hoppas på att hjälpa er att utvecklas inom fotografering. Men kom ihåg att jag inte är något proffs! Har ni synpunkter eller frågor så kommentera bara detta inlägget.

Det kanske inte är så roligt att gå ut i detta väder som idag, och fotografera. Därför tänkte jag visa och tipsa er om hur man kan fotografera på ett kreativt sätt inomhus.

Vattendroppar är ett objekt som är svårt, men roligt, att fota och det behövs tålamod och många försök. Beroende på hur många bilder du fotar med droppar så kommer alla att se olika ut. Ingen bild kommer vara lik någon annan!

1.
Du behöver en diskho som är fylld med vatten - och självklart en kamera och en vattenkran.
2. Det är enklast (och "säkrast"; tänker på vattenstänk från kranen - kan skada!) att ha ett stativ, gärna med fällbar mittpelare - då kommer man närme vattenytan. Det är självklart inget måste men det underlättar en hel del.
3. Om du vill få olika ljus på bilderna kan du använda dig av en extern blixt, men om du inte har det så blir det fina bilder med inbyggd också. Det blir olika ljus i bilderna beroende på vart du håller den externa blixten (om du har någon).
4. Sedan är det bara att börja! Ha kranen rinnande/droppande eller vrid på den i omgångar.

Jag tycker det är enklast att inte ha stativ faktiskt, jag känner mig så låst med mitt stativ (har STAR 64). Och jag har ingen extern bilxt, utan endast den inbyggda. Jag tycker det gick hyfsat bra för mig ändå. Gillar några av bilderna men jag skall fortsätta imorgon. Jag fotade med Nikon D5000 + 18-55/3,5-5,6 VR och här är mitt resultat!










Foto: Ida Persson
Copyright ©

Låt kreativiteten flöda!

Kommentarer
Postat av: Maj

Bra tips där! :-)

Åh skönt att du har haft det bra. Jag har sovit dåligt så mår lite dåligt över det. Men ska försöka sova mer i natt!



Har du haft en bra dag ?

2010-11-02 @ 20:44:53
URL: http://majjohansson.blogg.se/
Postat av: Cissi

tack sötnos! :)

2010-11-02 @ 23:17:49
URL: http://cviklund.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jätte fina foton!



kram! :)

2010-11-04 @ 09:21:09
URL: http://linneagranbergs.blogg.se/
Postat av: Jozzan♥

Gud vad kul att du ger foto tips :D!

Eftersom jag vill bli fotograf ;-)

Detta är en blogg jag ska följa :D!

2010-11-04 @ 10:07:47
URL: http://josefineborup.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilka fina bilder och bra tips!

Checka gärna in våran nystartade fotoblogg och ge oss tips till hur den ska bli bättre! :)

2010-11-06 @ 01:02:35
URL: http://emelieochemma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilka fina bilder och bra tips!

Checka gärna in våran nystartade fotoblogg och ge oss tips till hur den ska bli bättre! :)

2010-11-06 @ 01:17:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0