Dagens träningspass


Gammal bild när vi tricktränar.

Tränade Idomin också, detta var helt klart vårat bästa pass (från marken) på länge.
Vi gjorde lite longering/Circling Game i repgrimma. Först med sticken och han har världens respekt för den nu, inte speciellt uppskattad av honom! Jag la undan den efter ett tag.

Lite olika övningar som vi gjorde;
- (Utan sticken) När jag höjer handen med repet, upp i luften, så skall han trava. När jag sedan tar ner det i ungefär knähöjd skall han skritta. När jag sätter mig ner så kommer han in till mig, oavsett gångart.

-
(Med sticken) Om jag höjer handen och håller sticken mot hans bak gör han skänkelvikning på volten. Skritt och trav.

- (Med och utan sticken) När han skrittar går jag lite snett bakom honom, fortfarande på volten, och hukar mig, tar ett hoppsa-steg och tar upp sticken lite i luften så fattar han galopp. En ny grej som jag testade idag, han förstod precis vad jag menade! Provade även i trav, men det blir mer explosion och "förvårnande" när vi gör i skritt, vilket alltid blev bästa resultat. Detta chockade mig mest, trodde aldrig att han skulle göra det eftersom han inte tycker om att galoppera från marken så mycket.

- (Utan sticken) På slutet gjorde jag samma som ovan; gick lite snett bakom honom, hukade mig och hoppsade upp så fattade han galopp. Fast utan sticken, och han gav mig galoppfattningen två gånger. Så himla duktig!

Sedan fick han skritta av lite och gosa, sen släppte jag honom så sprang han in och var jättestolt över sig själv, haha.
Han var jätteduktig och tyckte det var kul!


Kommentarer
Postat av: Maj

Vad intressant och roligt det låter! Men är det där är väl en ponny? *Hästkunnig.se hehehe eller inte!



Ja har suttit på en häst två gånger i mitt liv, de var kul. Önska att ja också kunde rida! :D

2011-03-03 @ 20:41:28
URL: http://majjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0