G-R-Y-M-T ridpass!

Silver gick klockrent idag! Han ömmade inte över huvudtaget på/runt såret och det har läkt sig fint, så det är ingen fara.
Inget seriöst dressyrpass med tanke på att han stått i två dagar (pga rivsåret), det blev bara markarbete och vi jobbade i stort sätt bara på volten. Ett bra sätt att få honom lösgjord om man vill jobba länge i varje gångart är att rida honom på volten!
Red fram honom runt området på asfalt/packat grus eftersom han gått i den leriga och mjuka hagen dessa två dagar. Sedan skrittade jag honom i 25-30 minuter på volten varvat med fyrkanten, ville rida fram honom ordentligt innan jag började jobba eftersom han kanske skulle vara stel. Ville få fram suget till att söka sig fram-ner, och i början stannade han om jag inte var på honom, haha söten var lite trött!
Men när vi hade kommit igång gick han ner jättefint och jag kände verkligen hur han försökte (och gjorde) jobba med ryggen. Jag söker fortfarande efter stödet i handen, vill att han skall våga ta åt sig lite mer stöd än vad han gör. Men det kommer det också, man kan inte ta allt på samma gång!
Han var gudomlig i traven, vilket brukar vara den mindre bra delen av våra ridpass. Det där där vi ibland börjar tjaffsa. Men idag var det den bästa delen, HELT klart! Och jag hade sadelunderlägget idag också, det gjorde att sadeln la sig mer vågrätt (den har legat lite i bakvikt det senaste pga att han tappat muskler i ryggen). Och faktiskt så gjorde det att jag upplevde det enklare att sitta ner i traven och jobba. Jag tror att det var det som gjorde att passet blev så bra! Jag tycker det är svårt att sitta ner och arbeta honom, men idag gick det HUR bra som helst.
Testade också det nya tvådelade, tunna bettet och i början tuggade han, sträckte ut sig lite och kände på det, sedan tror jag att han faktiskt trivdes väldigt bra med det. Det är inte för tjockt och tar inte så mycket plats, skönt för honom helt enkelt. Vissa säger att det trycker upp i gommen vid minsta lilla tygeltag, men det tycker verkligen inte jag (och Silver). Jag upplever det heller inte som skarpare, då Silver inte alls reagerade mer om man tog tag med detta än med tredelat tjockt t.ex. Det funkade galant för oss.
Guldstjärna till Silver idag!

Kommentarer
Postat av: Nadja

tycker alltid det är bra att man faktiskt tar det lugnt med en " skadad " ( okej blödig häst i ditt fall ) ponny när man sätter igång den. Cred till det!

2011-07-16 @ 00:38:53
URL: http://stockholmriders.blogg.se/
Postat av: carolina - Stall Assla

Vad har hänt, iomed att han hade haft sår? :(

2011-07-16 @ 08:07:34
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Hanna

Fin blogg :) :D <333

2011-07-16 @ 14:05:17
URL: http://thelittleponygirl.blogg.se/
Postat av: Emelie

Fin häst du har! :D

2011-07-17 @ 16:49:29
URL: http://hastochponnyryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0