Dagens ridpass

Idag hade jag markarbete och bommar med Silver. Värmde upp med bommarna och tog bort dem helt när vi kom till galopparbetet. Jag påbörjade galoppombyten i serier med honom idag. Jag visste inte ifall han kunde det eller inte, men tydligen! Han var väldigt samlad och det kändes skönt att jag kunde ha sån kontroll i galoppen där han ibland kan slänga benen åt alla håll liksom. Om man råkar släppa lite stöd så gasar han, rikigt taggad är han. Och om man tar för mycket stöd så blir han förvirrad. Han är lite svår där ibland.
Jag provade att göra byte med 6-7 språng emellan, och i början blev han lite fundersam och började studsa i stället för att galoppera. Med tanke på att jag håll in honom lika samlad när han studsade så studsade han ju ännu mer, haha (i det tillfället är det OMÖJLIGT att ta tillbaka honom med sittsen xD). Då var det bara att släppa och be honom gå framåt så hittade han tillbaks igen.
I slutet gjorde han byten i en serie med tre språng emellan. Så himla roligt att det gick så bra! Och det var en rikigt skön känsla när jag hade honom så rejält samlad och då kändes han jättefin. Och med 120 % koll på honom i galoppen var underbart.
Om man samlar honom för mycket kan han (som sagt) börja studsa och höja nacken och kröka den i stället för att hålla kvar formen - hans arabsida - men det fanns inte änns på kartan idag! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0