Kloka citat

Några citat från olika hemsidor/bloggar för Natural Horsemanship/trickträning. De fetstilta är mina favoriter! :)

"Om man inte kan leda en häst skall man vara försiktig med att rida den.
Grunden bygger du på marken och inte i himlen."

"Teorin: Vänlighet  -  Kommunikation  -  Ledarskap
Dominans (tar vi)     Respekt (förtjänar vi)     Förtroende (får vi)."

"Horsemanship innebär att man hanterar hästen utifrån dess förutsättningar och hästen ges möjlighet att visa sin natur.  Inlärning sker genom eftergift och inte genom upprepat tvång."

Lite citat/utdrag från Norah Kohle (som förövrigt är världens inspirationskälla!):
"Hittar man hästens speciella itchy spots är det väldigt effektivt att använda i träningen, eftersom hästen ofta uppskattar berömmet än mer om man kliar på rätt ställen."

"Om jag ber om spansk skritt men hästen istället bugar, då var ju det "fel", för det var inte det jag bad om. Men bara för att det var "fel", behöver väl det inte betyda att jag måste korrigera hästen? Jag kan istället säga "ja men så trevligt, tack så mycket!"."

"Se till att din häst blir imponerad av dig och ta tillvara på alla dess positiva egenskaper. Lyckas du knäcka koden till hur denna häst fungerar får du en oslagbar samt trogen vän och följeslagare. There's nothing you can't do, when the horse becomes a part of you!"

"Approach and retreat: Försök att förstå grundtanken med övningen - och fantisera därifrån."
__________________________________________________________________________
Ja, det finns en hel del. Jag tycker själv att ingenting är "rätt eller fel" i NH, utan att hitta en balanserad träning mellan människa och hästen som individ. Träningen är ju olika beroende på vilken häst man tränar! Det märker man, bara skillnaden mellan Idomin och Silver är enorm. Hur olika dem reagerar för små/stora signaler osv. Det är väldigt intressant faktiskt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0