Tömkörning

Red Silver barbacka till Selina, hon fick känna lite på honom från marken när vi väl var där (tömkörning). I början var han redigt spänd och såg verkligen ut att vara väldigt obekväm i situationen. Men efter lite övergångar och tid så släppte det och han såg i slutet ut att trivas ganska bra. Han gick i fin lång, låg och rund form i både skritt, trav och galopp. Jag såg hur han höjde ryggen och överlinjen blev rak, till skillnad från när han är "oarbetad" då han är lite svankig. Kul att se arbetet utan att sitta på!
Hon rekommenderade att jag skulle tömköra honom 2-3 gånger i veckan för att han skall bygga upp ryggen ordentligt. Han har inga starka muskler där, vilket också lett till att han tappar bakbenen i traven (han är som svagast där). Han hoppar minst 120 nu, mindre musklad, tänk då hur han hoppar med mycket ryggmuskler ;). Ja vi får väl se helt enkelt, haha! Han har ju aldrig varit någon kort och rund ponny, utan han är mer fullblodsaktig, lång och lite kantig av sig. Men mer muskler ska byggas ändå :)
Så jag tänkte att jag tömkör varannan dag sen när träningarna slutat. Ibland mer och ibland mindre, beror lite på, men ungefär! :)
I morgon (idag) blir det markarbete med mycket cavaletti tydligen. Bra för ryggmusklerna det också!

Kommentarer
Postat av: Dressyrteam

fin blogg! :D

2011-08-12 @ 16:12:51
URL: http://dressyrteam.blogg.se/
Postat av: NellieB

sv. tack för din pepp kommentar i förrgår.

Sånna som du betyder <3

2011-08-12 @ 18:51:08
URL: http://nellieberntsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0