Gårdagens träningspass

Jag longerade Idomin i selen till en början igår. Jobbade honom mycket under sig och att han skall söka sig neråt och i någotlunda mjuk form. Hade även halsförlängaren lite så att han fick jobba med nacken (hade den efter att han kommit under sig såklart, och spände nästan inte åt den alls). Sedan tog jag av halsförlängaren och selen och han fick använda ryggen, så jag ställde upp ett hinder åt honom. Han hoppades först på en upphöjd bom, sedan ca 30 och 50 cm. I slutet strechade jag honom så att han inte skulle få sån träningsvärk. Han var superduktig!

Circling Gamet hjälper jättemycket när man skall jobba honom i longeringen. Det är ju väldigt lika aktiviteter också. När jag sätter mig ner kommer han in till mig och när jag "trycker upp kroppen underifrån" fattar han galopp. Det är två exempel på vad som sker i circlinget och det hjälper även i longeringen. Så att man slipper använda alla dessa tyglar och (rent utsagt) skit som är vid longeringen. Jag longerade mest för att det var så längesedan och jag ville se om han ändrat sig från alla Gamen och om dem har hjälpt.
Från löslongeringen när han slappnar av och söker sig neråt har också börjat komma till den "riktiga" longeringen, han gör likadant där ibland. Ett litet tecken på att han börjar bli lika bekväm där som han är i circling/löslongeringen. Sånt blir man också glad av!

Söta, fina och bästa Idomin ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0