ARRRRRRRG!

Mammas jobbarkompis hade ifrågasatt varför jag red Silver på hackamore (jag gör inte det hela tiden förresten, jag rider honom på det för att variera honom och jag gillar inte att ha bett i hästarnas munnar). Då svarade mamma varför och jobbarkompisen hade sagt: "Man kan prova skinnbett, det tycker hästarna oftast mycket om. Det kan hända olyckor med hackamore och man kan dessutom bryta näsbenet på hästen om man rider på det."
URSÄKTA? Vad tror hon - helt seriöst - att jag är för människa? Jag har bara EN fråga: HUR MÅNGA OLYCKOR HAR DET INTE HÄNT MED BETT? Hur många hästar har inte blivit förstörda och stumma för att de haft bett/skarpa bett i munnen?!
Jag blev så J-VLA arg när jag hörde det. Bara för att jag har hästar betyder väl inte det att jag måste rida med bett, eller låta NÅGON ANNAN säga åt mig vad som är bra och inte bra för min häst? Förresten så är inte jag en "engelsk-ryttare", jag rider mycket NH och mycket fritt/naturligt liksom (ni vet). Jag vet vad som är bra för Silver och vad han trivs på, oavsett om det har gett olyckor eller inte. Ja, jag har hästar, ja jag rider, men vem f-n har sagt att jag måste rida med bett? Och varför ska hon komma och lägga sig i och säga att jag inte ska rida med hackamore? Hon har nog inte fattat hur hård hand man måste ha för att kunna bryta näsbenet på hästen med hack. Sen kan vi ju ta en diskussion om vad som är bra för hästen eller inte, det är olika för varje individ. INGEN är likadan som någon annan. (Jag vet att man KAN bryta näsbenet på hästen med hackamore, men hur förstörd kan inte hästen bli av t.ex pessoa eller andra skarpa bett?). Jag har lust att rida Silver löst/i halsring framför henne och visa henne att han kan gå minst lika bra utan bett/träns/sadel som med.

Jag blir så himla upprörd, bara för att man har häst får man inte rida bettlöst för att det är "farligt"? ..Eller va?
Har lust att säga till henne: Vet du hur mycket du kan skada hästen när du rider MED bett? Nej precis, tänk igenom det innan du öppnar munnen och säger hur jag ska göra!
Kan inte folk bara sluta lägga sig i och låta mig träna mina hästar hur jag vill? Det är mina hästar och vi tränar precis hur vi vill, och jag VET vad som är bra/mindre bra för hästen.
 VILLE BARA SÄGA DET!

Oj, kan jag brya nacken på Silver när han stryps med halsringen nu?
Kanske ska sätta ett j-vla pessoa på honom i stället, det är ju nog sååå mycket bättre!


Kommentarer
Postat av: Jenny

fy vad irriterad man blir på sådan människor!

2011-04-11 @ 15:07:18
Postat av: Josäfin :>

Åh vad drygt det är med sånna människor! Varfan hur många hästar har fått tänderna krossade av det där jävlapessoabettet? :s Åh vad irriterad jag blir!!

2011-04-12 @ 08:02:45
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Emma

Läste inte allt, men den personen verkade fruktansvärt dryg -.-

2011-04-17 @ 12:45:24
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0