Fototips no.2

Denna gången tänkte jag tipsa om att fota i motljus, bländare m.m.

Bländare är ett namn för hur mycket ljus som släpps in i kameran. Slutartiden och bländaren samarbetar och exponerar bilden - till rätt mängd ljus. En liten bländare skrivs t.ex f/22 och en stor bländare skrivs t.ex f/4. Det är lite tvärt om, liten bländare - högt nummer. Stor bländare - litet nummer. Bra att veta!

Jag tycker det är väldigt kul att experimentera med solen och kamerans funktioner. Därför fotar jag ibland i motljus - rakt på solen. Jag kan använda mig av stor bländare: då ser man inte att det är en sol riktigt, utan mest en vit skinande prick. Om jag använder mig av liten bländare: man ser solens strålar och dem sprids över hela bilden.

Om en bild är fotad med stor bländaröppning så blir bilden ganska tråkig (tycker jag). Solen ger ingen direkt effekt i bilden, utan den bara är där:

(Bild: Lånad från google).

Om en bild är fotad med liten bländaröppning så blir bilden lite mer spännande (ljuset sprider sig över hela bilden, man kan se strålarna).  Väldigt dålig bild, men hoppas ni förstår vad jag menar! Detta är inte min minsta bländare, men en mindre sådan.

(Bild: Fotad av mig)

Linsöverstrålning är ett ord som kanske kan vara bra att känna till. Det är när strålarna i bilden (solen) får färgade streck eller prickar i sig. Då kan man nästa gång kompensera lite neråt i exponeringen så att detta fenomen inte uppstår nästa gång!

Dessa strålar kan man självklart redigera till i Gimp, Photoshop eller annat redigeringsprogram så det ser ut som om man fotat med liten bländare. Men jag tycker det är roligare att fota "direkt" från början. Ibland glömmer man att det faktiskt är kameran som tar bilden, inte redigeringsprogrammet! För mycket redigering kan ibland bli fult faktiskt. Själv gillar jag att knappt redigera alls eller att redigera jättemycket (lägga till sepia, svartvitt, "gammal-nyans" i bilden osv).

Hoppas ni lärde er någonting!
Kommentera jättegärna vad ni tycker. Tar emot kritik för vad jag kan göra bättre etc.
Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Elin

fina bilder och fin blogg :)

2010-11-04 @ 19:31:57
URL: http://jadersjanta.blogg.se/
Postat av: Helen

tack, fina bilder=) allt bra ?

2010-11-04 @ 22:38:59
URL: http://skellefteflickan.blogg.se/
Postat av: johanna

fina bilder! jag måste oxå lära mig att ta så fina bilder :)

2010-11-04 @ 23:05:14
URL: http://emmajohaannaa.blogg.se/
Postat av: emelieochemma

Vi använder oss av en Nikon D3000 för det mesta :)

2010-11-07 @ 13:21:49
URL: http://emelieochemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0