Fototips no.3 - Förstärkt motiv i förgrund/bakgrund

Denna gången skall jag berätta om förstärkta motiv, förgrund och bakgrund.

Vad som är mittpunkten, eller motivet i en bild kan uppfattas helt olika. På denna bilden som är från Turkiet i Augusti 2010 så är det i mitt fall löven på busken. Du kanske tycker att det är människan i bakgrunden, havet eller båten?

För att förstärka motivet i bilden så har jag knäppt bilden precis när människan går förbi, båten åker och fått med det blåa havet i kraftig oskärpa i bakgrunden eftersom jag har ett kort skärpedjup med stor bländare.
Oskärpan i bakgrunden "tvingar" den som ser bilden att kolla på växten.
Även om jag hade fotat bilden såhär (mittpunkten/motivet åt vänster)..

..Så hade du kollat på den andra ringen i kedjan, eller hur?
Den första ringen i förgrunden är i oskärpa, den andra är i skärpa och resten av bakgrunden är i oskärpa. I just denna bilden skapar detta 'oändlighet', enligt mig. Lite häftig faktiskt, speciell på nåt vis.

Jag gillar att placera motivet/mittpunkten åt antingen höger eller vänster. Själv tycker jag att bilden blir lite tråkig utan bakgrund och motiv i oskärpa. Det är det som gör själva bilden, tycker jag. Jag fotar sällan rakt på ett motiv, väldigt sällan (om detta inte gäller hästarna/andra djur). Bilden blir så tom. Dock fotar jag rakt på om jag skall fota riktigt nära en blomma, liksom denna:


Men även här har jag tänkt på det första blomlövet i förgrunden, att den också är i oskärpa, precis som bakgrunden. Detta gör också att betraktaren "söker sig" till blommans mitt, alltså själva motivet.

Alla foton är fotade av mig.

Kommentarer
Postat av: Jozzan♥

Gud älskar den bilden i mitten :P

hu´r kommer du på allt?

eller går du bara ut och fotar :o?

2010-11-10 @ 18:26:39
URL: http://josefineborup.blogg.se/
Postat av: Jozzan♥

Ahyaha okej :)

vad fotar du med?

2010-11-10 @ 18:41:43
URL: http://josefineborup.blogg.se/
Postat av: Diimans

fina bilder! :)

2010-11-10 @ 20:14:02
URL: http://diimans.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0